Ons vrijeschool onderwijs
​
Kinderen daadwerkelijk zien
We vinden het op onze school van wezenlijk belang dat we met ons onderwijs aansluiten bij de individuele ontwikkelingsvragen van de kinderen. Vanuit dat uitgangspunt krijgt de groepsleerkracht de ruimte om binnen de kaders van ons leerplan eigen keuzes te maken en accenten te leggen, passend bij wat de kinderen vragen/nodig hebben. Het antroposofisch mensbeeld, zoals door Rudolf Steiner is beschreven, vormt hierbij ons uitgangspunt.
​
Ons kunstzinnig
onderwijs
​
Op Vrije Basisschool De Regenboog vinden we het van groot belang dat de kinderen zich mogen ontwikkelen over de volle breedte van hun potentie.
We willen het kind de mogelijkheid bieden tot de ontplooiing van zijn eigen gaven om zo zijn eigen weg te vinden. Het vraagt om een levendige vormgeving van de lessen, waarbij rijk gevulde beelden, ervaringen en belevingen worden opgeroepen in het gevoelsleven van het kind.
Visie digitale geletterdheid
​
Wij als Vrijeschool geloven dat het onze missie is om jullie kinderen voor te bereiden op het leven. Wij streven ernaar om de kinderen te helpen groeien tot zelfstandige, creatieve en verantwoordelijke individuen die klaar zijn voor de uitdagingen van morgen en daarbij goed voor te bereiden op de digitale wereld van vandaag.
De wijze waarop de hedendaagse maatschappij is ingericht vraagt ook van de kinderen een zekere mate van digitale geletterdheid. Daarom vinden we het essentieel dat ze niet alleen weten hoe ze de wereld kunnen navigeren, maar ook hoe ze er constructief in kunnen participeren. Het gaat niet alleen om het consumeren van media, maar vooral om het creatief en bewust gebruiken ervan. We zien het dan ook als onze opdracht om kinderen vaardigheden bij te brengen die nodig zijn in dit informatietijdperk.
​
Lees hier verder over onze kijk op digitale geletterdheid binnen ons onderwijs.
​
Leerlingenraad
​
De leerlingenraad bestaat uit 12 leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8, twee kinderen uit elke klas. We denken mee over dingen in de school. We bespreken welke dingen beter zouden kunnen. We vragen aan de andere kinderen in onze klas of zij ideeën hebben of vragen voor de leerlingenraad. Als straks de verbouwing gaat beginnen mogen we meedenken over de plannen. Het is belangrijk dat er naar leerlingen wordt geluisterd en het is heel leuk om mee te denken over dingen in de school.
We vergaderen ongeveer 1 keer in de drie weken, soms met en soms zonder de directrice.
In de leerlingenraad zitten Sten (8b), Jill (8b), Ravi (8a), Sammie (8a), Meis (7b), Lynn (7b), Anne (7a), Olivier (7a), Kato (6b), Lou (6b), Feyona (6a), Julien (6a) en ze worden begeleid door Susan Snijders.
Jaarfeesten
Het vrijeschoolonderwijs erkent de waarde van de sterke verbondenheid van de mens met zijn medemens en het ritme van de natuur. We geven dit een plaats in ons onderwijs door het vieren van de verschillende jaarfeesten.