top of page
Digibord_02.jpg

Visie op digitale

geletterdheid

Wij als Vrijeschool geloven dat het onze missie is om jullie kinderen voor te bereiden op het leven. Wij streven ernaar om de kinderen te helpen groeien tot zelfstandige, creatieve en verantwoordelijke individuen die klaar zijn voor de uitdagingen van morgen en daarbij goed voor te bereiden op de digitale wereld van vandaag. De wijze waarop de hedendaagse maatschappij is ingericht vraagt ook van de kinderen een zekere mate van digitale geletterdheid. Daarom vinden we het essentieel dat ze niet alleen weten hoe ze de wereld kunnen navigeren, maar ook hoe ze er constructief in kunnen participeren. Het gaat niet alleen om het consumeren van media, maar vooral om het creatief en bewust gebruiken ervan. We zien het dan ook als onze opdracht om kinderen vaardigheden bij te brengen die nodig zijn in dit informatietijdperk.

 

Door onze aanpak willen we de kinderen tools en vaardigheden geven die ze nodig hebben om zich te ontwikkelen in deze virtuele omgeving. We willen dat ze begrijpen hoe technologie werkt, hoe ze ermee kunnen communiceren en vooral hoe ze er op een verantwoordelijke manier mee omgaan. Alvorens de kinderen gebruik gaan maken van internet vinden wij het belangrijk dat zij verantwoordelijkheid in hun eigen handelen vergaren. Vermogens of kwaliteiten die in rechtstreekse omgang met media niet te verweven zijn, zoals het bewaren van een geheim, leren grenzen van anderen te respecteren en het relativeren van verkregen informatie. Dit begint met alledaagse taken zoals de orde in de klas en kan van daar uitgroeien tot een verantwoorde omgang met eigen en andermans gegevens op het internet. We willen dat jullie kinderen bewust en verstandig omgaan met de digitale wereld om hen heen. Of het nu gaat om socialmedia, internet of andere technologieën, we willen dat ze deze middelen gebruiken met focus, zelfbeheersing, respect en creativiteit. Zo kunnen ze niet alleen zichzelf, maar ook anderen op een positieve manier beïnvloeden.

Vanuit onze visie op de ontwikkeling van het kind is het niet wenselijk omgang met media aan te bieden voordat de vermogens van het denken, voelen en willen voldoende ontwikkeld zijn. Deze vermogens worden ontwikkeld in relatie met de directe omgeving.

 

Voor de negen jaars-fase (ik-inslag) ervaart het kind zich nog als een onderdeel van de omgeving, daarna ontwikkelt het kind zich als eigen individu in de omgeving.

Op basis van deze ontwikkeling kiezen wij ervoor om vanaf de bovenbouw bewust de mogelijkheid te bieden om op school begeleid te werken met een laptop en het internet. In de jaren van de bovenbouw wordt met name in de ‘echte wereld’ gewerkt aan competenties die nodig zijn voor de digitale wereld. Kinderen in de onder- en middenbouw die met potloden en krijt de bladzijdes van hun schrift kunstzinnig leren vormgeven, oefenen hiermee vaardigheden die zij later in de bovenbouw kunnen inzetten voor vormgeving op de computer. In de middenbouw kunnen computers ingezet worden bij in-oefening van lesstof en automatiseringsopdrachten. Daarnaast is een goed ontwikkelde leescompetentie een essentiële voorwaarde om later met succes vaardigheden voor digitale geletterdheid aan te leren.

In onze aanpak streven we niet alleen naar het ontwikkelen van de digitale vaardigheden van kinderen, maar ook naar het versterken van hun sociale vaardigheden die zo belangrijk zijn in dit digitale tijdperk. Het gaat om het cultiveren van deze sociale aspecten die nodig zijn voor effectieve communicatie en interactie, zelfs in virtuele werelden. We begrijpen dat het kennen van virtuele werelden, het communiceren met anderen binnen deze werelden, en het reflecteren op hun ervaringen, cruciale sociale vaardigheden zijn die niet mogen ontbreken in de opvoeding van kinderen. Door zowel de digitale als sociale aspecten te omarmen, streven we ernaar om jullie kinderen goed voor te bereiden op de uitdagingen van de moderne wereld, zowel online als offline.

 

Lees hier de reader vanuit de BVS (Begeleidingsdienst Vrije Scholen) over dit onderwerp.

​

bottom of page