
Visie op digitale
geletterdheid
Visie digitale geletterdheid Vrijeschool De Regenboog wil kinderen voorbereiden op het leven. We streven ernaar om de kinderen te begeleiden tot zelfstandige, creatieve en verantwoordelijke individuen die klaar zijn voor de uitdagingen van morgen.
Het leren omgaan met de digitale wereld is onlosmakelijk te zien van opvoeding.
De wijze waarop de hedendaagse maatschappij is ingericht vraagt namelijk van de kinderen kennis rondom digitale geletterdheid. We vinden het essentieel dat ze niet alleen weten hoe ze de wereld kunnen navigeren, maar ook hoe ze er constructief in kunnen participeren. Het gaat niet alleen om het consumeren van media, maar vooral om het creatief en bewust gebruiken ervan. Door onze aanpak willen we de kinderen tools en vaardigheden geven die ze nodig hebben om zich te ontwikkelen in deze virtuele omgeving. We willen dat ze begrijpen hoe technologie werkt, hoe ze ermee kunnen communiceren en vooral hoe ze er op een verantwoordelijke manier mee omgaan.
In onze aanpak streven we niet alleen naar het ontwikkelen van de digitale vaardigheden van kinderen, maar ook naar het versterken van hun sociale vaardigheden die belangrijk zijn in dit digitale tijdperk. Door zowel de digitale als sociale aspecten te omarmen, streven we ernaar om kinderen goed voor te bereiden op de uitdagingen van de moderne wereld, zowel online als offline.
In de groepen 1 t/m 5 oefenen kinderen vaardigheden die zij later in de bovenbouw kunnen inzetten voor vormgeving op de computer. In de middenbouw kunnen computers ingezet worden bij inoefenen van lesstof en automatiseringsopdrachten. In de jaren van de bovenbouw, groepen 6 t/m 8 wordt met name gewerkt aan competenties die nodig zijn voor de digitale wereld
Lees hier de reader vanuit de BVS (Begeleidingsdienst Vrije Scholen) over dit onderwerp.